Angst voor afwijzing.

Waar zijn we werkelijk bang voor?

De angst voor afwijzing is een de meestvoorkomende en diepste angsten. Door onze biologische drang om erbij te willen horen, hebben we angst om kritisch bekeken te worden. We zijn bang voor de gevolgen van buiten gesloten te worden, verbannen, of geïsoleerd te worden. We hebben angst voor het alleen zijn. We vermijden verandering.

De mate van deze angst is per persoon verschillend alhoewel er over het algemeen dezelfde elementen in zitten. Als we werkelijk eerlijk tegen onszelf durven te zijn, wat is dan onze werkelijke ervaring met afwijzing? Waar zijn we nou echt bang voor?

Op een cognitief niveau, zijn we wellicht bang dat de afwijzing onze grootste angst bevestigd; misschien dat we niet geliefd worden, of dat we voorbestemd zijn om alleen te zijn, of dat we weinig eigenwaarde hebben.

Wanneer deze, op angst gebaseerde, gedachten blijven rondtollen in ons hoofd, kan het zijn dat we geagiteerd raken, gespannen of gedeprimeerd. Hypnotherapie kan helpen deze doem-gedachten te identificeren, ze te overwegen en ze om te draaien naar een gezondere, meer realistische manier van denken en voelen.

Wanneer een relatie bijvoorbeeld faalt, betekent dit niet dat wij zelf gefaald hebben.

Werken aan onze angst voor afwijzing of aan een werkeljke afwijzing houdt in dat we ons ervoor openstellen om deze gebeurtenis te ervaren. Wanneer we deze gevoelens accepteren en we een soort van vriendelijke relatie kunnen ontwikkelen met deze gevoelens, die we binnen onszelf ervaren als resultaat van afwijzing, dan kun je dit probleem oplossen en doorgaan met je leven.

Een groot deel van onze angst voor afwijzing kan onze angst zijn voor het ervaren van verdriet en pijn. Ons brein heeft als eigenschap ons weg te houden van pijn. Dus onze aversie tegen onplezierige ervaringen zorgt daardoor voor gedragingen die ons niet altijd helpen; We vermijden mensen liever dan dat we ze opzoeken; We weerhouden ons ervan om onze werkelijke gevoelens te laten zien; We verlaten anderen voordat ze ons kunnen afwijzen.

Als mensen, verlangen we ernaar om geaccepteerd te worden en geliefd te worden. We willen voelen dat we er toe doen. Dat we er mogen zijn. Het doet pijn om afgewezen te worden en verlies te ervaren. Wanneer onze grootste angst werkelijkheid wordt, als onze ergste fantasie realiteit wordt en we afgewezen worden, dan hebben wij als organismen een manier van herstellen die ook werkt, wanneer we vertrouwen op ons natuurlijke helingsproces. Dit heet: verdriet.

Wanneer we onze zelfkritiek en de neiging om in het gevoel van schaamte weg te zakken, omdat we ons een mislukkeling vinden, durven te erkennen en onze pijn accepteren zoals het is, bewegen we ons richting heling of herstel. Ons lijden wordt echter intenser wanneer we niet alleen pijn of verdriet ervaren, maar wanneer we denken dat er iets mis is met ons omdat we ons zo voelen.

Als we ons kwetsbaar op zouden durven te stellen naar degene die ons afwijst, hoeft dit niet het einde van de wereld te zijn. We kunnen ons toestaan om verdriet, angst, eenzaamheid, boosheid of welke gevoelens er dan ook naar boven komen, te voelen. Net als wanneer we verdriet hebben en geleidelijk aan herstellen wanneer iemand die dicht bij ons staat (vaak met steun van vrienden en familie) overlijdt. We kunnen herstellen wanneer we geconfronteerd worden met afwijzing. We kunnen ook leren van onze ervaringen,  die ons toestaan om verder te gaan in ons leven op een sterkere manier.

Ik wil dit niet makkelijk laten klinken, of beweren dat we altijd kunnen herstellen vanuit onszelf zonder steun. Ik heb veel clienten meegemaakt die een hartverscheurend verlies hebben ervaren waarbij hun hoop en verwachtingen vernietigd waren, helemaal wanneer er hierdoor oude trauma’s omhoog kwamen.  Maar ook bij minder traumatische ervaringen kan de angst voor afwijzing zo groot zijn dat therapie een uitkomst kan bieden. Hier richt mindreset zich op het ongedaan maken en verwerken van de afwijzingen die schade heeft aangericht en het versterken van het zelfvertrouwen zodat de angst voor afwijzing geen bestaansrecht meer heeft.

Gelukkig is dit niet altijd nodig en kunnen we ons richten tot vertrouwde vrienden die weten hoe ze moeten luisteren in plaats van ongewild advies te geven.

De term ‘persoonlijke groei’ wordt vaak loos gebruikt, maar misschien is één betekenis hiervan om een innerlijke weerbaarheid te ontwikkelen door te weten en zelfs te verwelkomen wat we ervaren. Het vergt moed en creativiteit om een mild bewustzijn te hebben naar datgene wat we het liefste wegduwen.

Wanneer we vertrouwder worden met wat we kunnen zijn en met wat we ervaren, zullen we het resultaat ervaren dat we ons kunnen verbinden met mensen en initiatieven nemen, verdiepen, en op een fijnere, ontspannender en bevredigender manier genieten van relaties. Wanneer we minder bang worden voor wat we voelen, oftewel minder bang van onszelf, worden we minder geïntimideerd door afwijzing en meer bekrachtigd door liefde te geven en liefde te ontvangen.

Herken jij jezelf in deze angst en belemmert dit jou in het dagelijks leven? Dan is het de moeite waard om in jezelf te investeren en een afspraak te maken voor hypnotherapie.

www.mind-reset.nl

Kun je dik worden van stress?

Kan je dik wordt door stres???

Ondanks dat door veel mensen aangenomen werd dat dit eigenlijk als excuus werd gebruikt door mensen met overgewicht, blijkt dit niet het geval te zijn. Overgewicht en obesitas wordt veroorzaakt door insulineresistentie. Een te hoog niveau van cortisol, wat onder andere door stress kan worden veroorzaakt kan zorgen voor een insulineresistentie. Je kunt dus dik worden door stress!

Chronische stress

 Allereerst wil ik graag de werking van cortisol uitleggen.

In het boek ‘Lichter’ van William Cortvriendt, legt hij uit dat wanneer er sprake is van acute stress, ons lichaam reageert met een ‘fright-fight-flight’-reactie (angst vecht vluchtreactie). Wanneer je in een levensbedreigende situatie terecht komt,  verhoogt ons lichaam direct de bloedspiegel van adrenaline waardoor de hartfrequentie toeneemt, de bloeddruk omhoog gaat en de bloedvaten en de spieren open gaan staan. Tevens stijgt de bloedspiegel van cortisol, ook wel ‘het stresshormoon’ genoemd. Cortisol zorgt dat het bloed stolt zodat het bloedverlies bij een eventuele verwonding wordt beperkt. Cortisol zorgt er ook voor dat er via de wijd openstaande bloedvaten energie kan worden aangevoerd en benut. Cortisol doet dit door de lever het signaal te geven om meer glucose uit de glycogeenvoorraad aan de bloedbaan af te geven en daarmee indirect aan de alvleesklier. Hierdoor komt er weer meer insuline in het bloed. Deze hele verzameling van gebeurtenissen – die bij stress al in een paar seconden plaatsvindt – is een hele nuttige bescherming die we hebben meegekregen om te kunnen overleven en aan gevaar te kunnen ontsnappen. Wanneer de stress echter aanhoudt en chronisch wordt, blijven er hoge bloedspiegels van de hormonen adrenaline en cortisol optreden met als gevolg dat, naast een verhoogde kans op hart- en vaatziektes, deze hoge bloedspiegel zorgt voor een chronisch verhoogde glucosespiegel en daarmee ook verhoogde insuline spiegels. Dit betekent een verhoogde vetopslag. Dit zorgt er weer voor dat onze eetlust toeneemt en ons gewicht toeneemt! Uiteindelijk kan chronische stress daardoor aanleiding geven tot overgewicht, obesitas en zelfs diabetes type 2.

Medicatie

De toename in gewicht, die vooral optreedt ten gevolge van vetophoping in de buikregio, wordt ook vaak gezien bij patiënten die een geneesmiddel voor ernstige asthma of auto-immuunziekte krijgen voorgeschreven, zoals hydrocortison of prednison waarvan de werking vergelijkbaar is met die van cortisol. Wanneer er een aantal weken wordt gestopt met deze medicatie, neemt het gewicht weer af.

Slaapgebrek

Naast chronische stress kan ook slaapgebrek lijden tot chronisch verhoogde cortisolspiegels. Het is dan ook niet zo raar dat naarmate we minder slapen of wanneer de kwaliteit van onze slaap slecht is, de kans toeneemt op overgewicht en obesitas. Onderzoek heeft ook aangetoond dat ernstig chronisch slaapgebrek zelfs kan lijden tot diabetes type-2.

De oplossing

Stress bevat geen calorieën en ook geen koolhydraten maar kan dus wel leiden tot obesitas. Chronische stress leidt tot een lange-termijn verhoogde cortisolniveau wat leidt tot extra kilo’s. Het terugbrengen van stress is moeilijk maar wel essentieel. Aangetoond is dat ontspanningsoefeningen kunnen leiden tot een afname van het cortisolgehalte in het bloed en daarmee ook tot het verlies van het buikvet.

Ondanks wat weleens gedacht wordt is het zitten voor de tv of een lekkere serie op Netflix kijken een slechte manier om stress te reduceren. Stressreductie is zelfs een actief proces. Er zijn veel methodes om stress terug te brengen zoals yoga, meditatie, massage, hypnotherapie en beweging. Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer mensen op deze manier actief aan de gang gaan met het reduceren van stress, hun cortisolniveau naar beneden wisten te krijgen en hun vetniveau.

Om beter te kunnen slapen is slaaphygiene van belang maar ook het wegnemen van de oorzaak van het slaapprobleem. Hier kan hypnotherapie helpen.

Tijdens het Virtuele Maagband Programma en het programma Obesiminder krijgt de client een ontspannende hypnose-sessie als mp3 bestand dat de eerste 30 dagen dagelijks beluisterd die mede de ontspanning en de kwaliteit van de slaap bevorderd. Daarnaast wordt actief gewerkt aan het reduceren van stress wanneer dit aan de orde is.

bronnen: Fung, Jason. The Obesity Code: Unlocking the Secrets of Weight Loss, Cortvriendt, William: Lichter.