Eet bewust en en raak gewicht kwijt.

Bewust leren eten 

Wanneer we eten op straat eten en wanneer we tv kijken tijdens het eten of tijdens het werk op ons computerscherm kijken terwijl we eten, dan eten we onbewust. Wanneer we onbewust eten, kauwen we ons eten meestal niet voldoende en voelen we de signalen van ons lichaam niet meer die aangeeft dat we genoeg gegeten hebben. Dit is belastend voor ons spijsverteringssysteem en zorgt voor overgewicht. 

Bewust eten is daarom van groot belang bij gewichtsverlies. 

Om een gezonde relatie met eten te krijgen is het van groot belang dat je simpelweg luistert naar de signalen van je lichaam die je vertellen dat je voldaan bent. Het is niet nodig om obsessief en met je ratio calorieën te tellen. 

Voldaan zijn

Onze magen kunnen ongeveer de hoeveelheid van een liter bevatten. Probleem hierbij is dat het gevoel van voldaan zijn niet vanuit de maag komt die vol is. Onze gevoel van ‘voldaan’ zijn komt vanuit ons brein dat reageert op de chemische samenstelling van wat we in onze maag stoppen. Het brein heeft ongeveer 20 minuten de tijd nodig om dit signaal te ontvangen en hierop te reageren. Zodra jij klaar bent met eten, zal dit gevoel gedurende 30 minuten toenemen. Het zal dan blijven gedurende 5 uren, om je voldaan te houden. Wanneer het niveau weer daalt, begin je weer een gevoel van honger te krijgen. 

De oplossing is om te wachten tot je maaltijd klaar is, om te bepalen of je voldaan bent of niet. Je honger zal, in de meeste gevallen weg gaan na 20 minuten tot je hersenen het signaal hebben opgepikt, wat inhoudt dat het niet nodig is om meer te eten, zelfs wanneer je dacht dat je echt nog meer eten nodig had omdat je dacht dat je honger had. 

Besteed aandacht aan de gevoelens in van je maag

Start met het richten van je aandacht op hoe jij je voelt wanneer je honger ervaart samen met het gevoel dat je hebt nadat je water hebt gedronken. Je zal opmerken dat het gevoel van leeg zijn in je maag vervaagt nadat je een glas water hebt gedronken. Zodra jij je voldaan begint te voelen, zal je een lichte druk ervaren die het gevoel van honger hebben vervangen. Wanneer je dit opmerkt, stop dan onmiddellijk met eten. Dit zal ervoor zorgen dat jij je energiek en licht voelt na het eten. Wanneer, op welk  moment dan ook, jij je ongemakkelijk voelt door die druk, heb je teveel gegeten. 

Tip

Water

Drink  20 minuten voor elke maaltijd een groot glas water. Dit zal ervoor zorgen dat je hersenen het signaal van ‘voldaan zijn’ binnen 10 minuten krijgt in plaats van in 20 minuten. 

Kauwen

De meeste mensen kauwen hun eten niet voldoende wat leidt tot een ongemakkelijk gevoel in de maag, spijsverteringsproblemen en natuurijk, tot gewichtstoename. Dit leidt ertoe dat we denken dat we meer moeten eten dan dan werkelijk het geval is. Om de strijd aan te gaan met deze slechte gewoonte, onthoud dat je elke hap die je neemt, minstens 15 keer kauwt. Zodra jij het gevoel van voldaanheid hebt bereikt, stop je met eten. Zet de rest van het eten weg en ga iets anders doen, een hobby, een wandeling of maak een praatje met iemand. 

Koffie of thee

Wanneer het moeilijk voor je is om de drang voor eten tegen te gaan, maak wat koffie of thee voor jezelf. Eet niet, tenzij de honger terugkeert. De drang die je voelt voordat je lichaam werkelijk voeding nodig heet zitten in je brein, niet in je maag. 

Eet, wanneer je eet. 

Maak de regel voor jezelf dat je de complete aandacht aan je eten schenkt wanneer je eet, in plaats van dat je voor de TV zit of je laptop. Ga aan tafel zitten in plaats van op de bank of in je auto. 

Geniet van de smaken

Neem wat tijd en probeer elke nuance in je voeding te proeven dat je eet. Merk de voedingsstoffen op waar je van profiteert. Creëer een gevoel van dankbaarheid hiernaar toe in plaats van dat je eten ziet als een primaire behoefte of een fijne afleiding. Dit zal je helpen om je relatie met eten te verbeteren. Uiteindelijk zal je minder geneigd zijn om teveel te eten en zal je eten als voeding zien en niet als onderdeel van gezelligheid of vermaakt. 

Wanneer je deze tips volgt, zal jij je lichaam toestaan om zijn natuurlijke en gezonde gewicht te bereiken. Onze lichamen weten van nature hoe het ons moet vertellen wanneer we honger hebben en wanneer we genoeg hebben gegeten, en waneer we die tweede keer opscheppen niet nodig hebben. De sleutel is dat je contact maakt met deze wijsheid van je lichaam. De wijsheid die er al is. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *