Wat is intermittent Fasting?

Intermittent fasting betekent letterlijk: vasten met tussenpozen. Vasten is geen nieuwe hype overgewaaid uit hip L.A. Binnen de holistische geneeswijze uit India, wordt vasten al eeuwenlang toegepast om lichaam en geest weer in balans te krijgen. 

Intermittent fasting volgens Ayurveda: waarom je buik blij is met een break

Je lichaam in balans brengen door even niet te eten? Dat klinkt op het eerste gezicht misschien niet erg logisch. Toch is dit het vertrekpunt van interemittent fasting: je lijf de tijd geven om de laatste maaltijd te verteren, transporteren en op te nemen. In de periode van niet eten krijgen je organen de kans om ‘bij te komen’. Uit wetenschappelijk onderzoek is  gebleken dat dit niet alleen een gezonde manier is om af te vallen, maar je krijgt er ook meer energie van. Daarnaast verbetert je concentratie. Zelf zie ik intermittent fasting niet als een nieuw dieet, maar als een middel naar een gezondere levensstijl. En ik zal je uitleggen waarom.

Wat grazen met je lichaam doet

We horen vanuit verschillende hoeken dat 5 à 6 keer per dag eten een gezond is. Zo houden we ons metabolisme actief en blijft je lichaam in balans. Maar wat gebeurt er precies van binnen wanneer we deze westerse levensstijl hanteren? Als je continue eet geef je jouw alvleesklier telkens een seintje om insuline aan te maken. Op je cellen zitten insuline receptoren; deze reageren als er insuline komt. De insuline receptoren zorgen ervoor dat de glucose – die na het eten in je bloed komt – kan doordringen in je cellen. Deze glucose wordt in de cel omgezet in energie, ook wel ATP genoemd. Kortom, nu snap je ook dat als je steeds wat eet, je steeds een beetje insuline aanmaakt en je cel op gegeven moment voldoende glucose heeft om energie te maken. Wat gebeurt er dan met de resterende glucose als je cel ‘verzadigd’ is? Van alles, maar het voornaamste is een verhoging van je bloedsuikerspiegel en dat zorgt voor vetopslag. Je wordt moe, sjagerijnig wanneer je niet eet, slaapt onrustiger, wordt moe wakker en je hebt minder focus.

Vasten

Tijdens een vasten periode van 16 uur haalt je lichaam energie uit andere bronnen dan voeding. Je lichaam gaat energie onttrekken uit vet; je verbrandt dus vet. Dit is een manier van energie vrijmaken die de mens tienduizenden jaren geleden ook al kende. En zoals je vast al weleens gelezen hebt, zijn wij nauwelijks veranderd sinds die periode. Gedurende het vasten mag je natuurlijk wel water en kruidenthee drinken (zonder suiker!) en bulletproof-koffie (koffie met mct-olie of kokosolie en grasboter)

16:8 methode

Men noemt bovenstaand principe de 16:8 methode, samenvattend 8 uur eten en 16 uur vasten. Dit doe je al ’s nachts, alleen nu stel je het ontbijt wat langer uit. Uit onderzoek blijkt dat wanneer je 2 dagen per week de 16:8 methode toepast je focus verbetert, je energie huishouding verandert (van suiker naar vetverbranding), je fitter wordt, je huid verbetert, ontstekingen vermindert en het verouderingsproces vertraagt.    Nu is dit niet de enige manier om je lichaam een gezonde prikkel te geven, maar wel de meest gebruikelijke, omdat deze 16:8 methode een handige manier is om toe te passen in het dagelijks leven.


Verschillende manieren

Er zijn verschillende intermittent fasting methodes. Het is maar net wat je zelf prettig vindt, hoe je dagindeling is (werk/sociaal) en wat je kan volhouden.

 

  • 2 dagen per week vasten. Dat betekent 5 dagen per week eten wat je voorheen deed en de 2 dagen waarop je vast niet meer dan 300 calorieën eten, eigenlijk om de ergste trek te stillen. Deze 2 dagen vasten hoeven niet achter elkaar te zijn. Dit wordt ook wel de 5:2 methode genoemd.
  • Wat ook een optie kan zijn is om de hele dag te vasten. 24 uur niks eten en dan 24 uur wel eten enzovoort.
  • Voor de meeste mensen is de makkelijkste methode om dagelijks 16 uur te vasten en een ‘eetraam’ van 8 uur te hebben. Je eet dan bijvoorbeeld tussen 14.00 en 22.00  of tussen 12.00 en 20.00.

 

 

 

 

 

 

 

Bulletproof koffie/thee

Bulletproof koffie is kop koffie (van goede kwaliteit) met een eetlepel grasboter en een scheutje MCT olie (of kokosolie). Dit mix je in een blender. Dit smaakt een beetje als een caffe macchiato. Deze koffie zorgt ervoor dat je geen honger hebt en mag je drinken tot 14.00. Het onderbreekt je vasten niet en zorgt ervoor dat je sneller vet verbrandt.

Denk je nu ” no way, dat lukt me nooit, ik MOET eten”. Dan heb je een bloedsuikerprobleempje en ben jij juist de aangewezen persoon om te starten met vasten. Het is meer het woord ‘vasten’ dat afschrikt omdat je denkt aan een persoon die een maand lang niks eet, uit zijn mond stinkt en leeft op sapjes. Maar dat is allesbehalve het geval, vandaar de naam intermittent fasting: vasten met tussenpozen. Nog steeds een vreemde bewoording vind ik, aangezien je elke nacht vast. Alles moet een naam hebben. Kortom laat je niet afschrikken, je lichaam zal je dankbaar zijn.

Tips om te starten

1. In de startfase van Obesiminder bouw eerst je aantal eetmomenten af.
Eet je nu 6 keer per dag? Dan ga je eerst naar 4 keer per dag, vervolgens naar 3 keer per dag. Je start met het overslaan van tussendoortjes. Gaat dit goed? Dan kan je daarna je ontbijt overslaan, of naar een later tijdstip verplaatsen.

2. Eet meer vet en eiwit.
We eten veel koolhydraten zoals brood, pasta, rijst. Vervang in een maaltijd per dag de koolhydraatbron voor een extra portie groenten en meer eiwit. Ga voor vetten van hoge kwaliteit zoals olijfolie, kokosolie, avocado, noten, ghee en roomboter. Je zult zien dat zo’n maaltijd – die veel meer voedingswaarde heeft – je fitter maakt in plaats van neerslachtig en gaar. Ook kun je er langer op teren.

3. Vasten tijdens slapen.
Je slaapt gemiddeld zo’n 8 uur per nacht.  Als je na het eten niks meer eet, zeg om 19.00 en je staat op rond 7.00 heb je al 12 uur niks gegeten. Stel je ontbijt uit tot je op je werk bent en je hebt al 13 – 14 uur niks gegeten. Start met 13 uur niks eten en bouw dan langzaam op naar 16 uur. Wees niet te streng en start langzaam anders gaat de lol er snel af en stop je ermee.

4. Niet te veel en te snel veranderen
Je gaat niet drastisch je voedingspatroon veranderen. Je blijft eten wat je eet maar dan binnen 8 van de 24 uur. Je wordt niet een veganist als je nu veel vlees eet. Vraag en verlang niet teveel van jezelf.

5. Drinken
Drink tijdens je 16 uur vasten veel kruiden thee (zonder cafeïne, suiker en melk) en tot 14.00 bulletproof koffie of thee.

7. Partner
Ben je bang dat je partner het maar raar vindt? Betrek hem of haar erbij en vertel dat celebrities zoals Hugh Jackman en Beyoncé het ook doen.

(bron: holistic.nl)

Dit zeggen Jesse van der Velde en drs. Richard de Leth (oersterk) van Inermittent Fasting 

Dit zeggen juglen zwaan (voedinswijzer) en Yvonne van der Stigt (hormoonbalansdieet) van  Interemittent Fasting

Een interview de arts Jason Fung, de grondlegger van Intermittent Fasting en schrijver van het boek The Obesity Code.