Stress-voer!

Heb jij de gewoonte om te eten in stressvolle situaties?

Stel je voor… Je hebt net een discussie gehad met je partner over de verdeling van het huishouden. Op het werk gaat het gerucht dat er bezuinigd moet worden. Er moeten mensen uit. Je kind heeft je uitgescholden en is het huis uit gerend en over een paar dagen moet je weer op zo’n saai familieweekend met je schoonfamilie… 

Wanneer het leven niet loopt zoals je zou willen, zal het brein van een gewoonte-eter vaker wel dan niet hierop reageren door zich te richten op eten. 

Dit zorgt voor nog meer emotionele bagage wat de stressvolle situatie alleen nog maar erger maakt. Het verhoogt bovendien het risico dat je vervalt in zelfvernietigende zelfpraat.

Je zou dit echter ook kunnen benaderen door de realiteit te accepteren en te kijken naar de feiten: Het leven zal nooit helemaal gaan zoals je wil. Accepteer het en zorg dat je goed wordt in het tolereren en omgaan met stressvolle situaties zonder dat je vervalt in verkeerde eetgewoontes. Dit maakt een slechte situatie namelijk alleen maar erger, behandel jezelf in plaats daarvan beter. 

Er zullen momenten zijn waarin jij jezelf zal moeten afleiden, momenten waarin jij jezelf zal moeten troosten en momenten waarin jij je stemming zal moeten verbeteren. Zorg dat je er klaar voor bent en een plan hebt voor al die drie momenten. 

Bijvoorbeeld: je kan jezelf afleiden door een vriend(in) te bellen waar je altijd mee kan lachen of die  goed kan relativeren. Of, als je van tuinieren houdt, kan je even in de tuin werken. Je kan jezelf troosten door bloemen voor jezelf te kopen, naar muziek te luisteren, een massage in te plannen of iets anders wat je fijn vindt. 

Je kan een je humeur verbeteren door naar een meditatie te luisteren, een wandeling te maken of je kinderen of je hond of kat te knuffelen. 

Denk aan je eigen leven en de dingen waar je blij van wordt. Schrijf ze op en maak er een gewoonte van waardoor het een automatisme gaat worden dat je stressvol momenten op deze gezonde manier aanpakt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *